Lenf drenajı (ödem tedavisi)

Lenf Drenajı (Ödem Tedavisi)

Kan dolaşımına benzer bir sistem olan Lenf sistemi, hücrelerarası bölgede bulunan sıvı ve protein gibi moleküllerin kan dolaşımına taşınmasında rol oynar. Lenf sistemi lenf damarları ve düğümlerinden oluşur. Dokulardan lenf damarlarına geçen hücrelaerarası sıvı lenfatik damar ağı boyunca yer alan lenf düğümlerinde süzülür. Mikroorganizmalar lenf düğümlerinde bağışıklık sistemine ait hücreler tarafından yakalanır ve bu mikroorganizmalara karşı bağışık yanıt geliştirilir. Lenf sıvısının akışkanlığı kandan ve lenf damarlarının basıncı kan damarlarından daha azdır. Lenf damarlarında yer alan hücre duvarlarının geçirgenliği ise, kılcal damarların sahip olduğu duvarlardan daha fazla orandadır. Lenf Drenaj damarlarındaki yön kalbe doğru tek taraflıdır. Bu olması gereken dolaşım, lenf düğümlerinde veya lenf yollarında değişik sebeplerle oluşan aksaklıklar nedeniyle kesintiye uğrarsa lenf sıvısı doku içinde birikmeye başlar. Buna “LENFÖDEM” denir.

Ödem, yerçekimi sebebiyle daha çok ayaklar, ayak bilekleri ve bacaklarda fark edilir. Ödem oluşumunun nedeni kalp ve böbrek yetmezliği, protein kaçağı, karaciğer yetmezliği, tiroid bezinin az çalışması, ilaçlar (tansiyon, şeker, kemoterapi ilaçları, ağrı kesiciler gibi), bacak toplar damarlarında pıhtı oluşması, varis, lenfödem şeklinde sayılabilir. Bunun yanı sıra yanlış beslenme, fazla tuz tüketimi, obezite, regl, hamilelik gibi durumlar vücutta ödem oluşmasın nedenleri arasında gösterilebilir.

Lenf Drenaj Tedavisi Nedir?

Ödemi azaltmak için en önemli uygulamalardan biri olan lenf drenaj masajı, son derece hafif, yavaş, ritmik ve cilt yüzeyine yapılan bir masajdır. Bu masaj ile lenf akımı hızlanır ve ödem en aza indirilir. Lenfatik damarlardaki lenf sıvısının akışının hızlanması hücrelerarasında bulunan mikroorganizmalar, toksinler, hücrelerin metabolizmaları sonucu ortaya çıkan atıklar ve fazla sıvının hızlı bir şekilde dokulardan uzaklaştırılmasını sağlar. Ancak ek olarak tuz ve karbonhidrat tüketimi azaltmak, düzenli egzersiz yapmak, aynı pozisyonda uzun süre hareketsiz kalmamak gerekmektedir.

Lenf Drenaj Masajı Nasıl Uygulanır?

Lenf drenaj makinasıyla yapılır. Bu cihaz ritmik ve rahatsızlık vermeyen bir basınç uygular, bu şekilde lenf damarlarındaki sıvının kalbe doğru hareketi hızlandırılır. Lenfatik Drenajın seans süresi 30-35 dakika olup haftada 2 ya da 3 kez uygulanabilir. En az 8 seans önerilmektedir.

Lenf Drenaj Masajının Faydaları Nelerdir?

Ödem ve şişliklerin giderilmesine yardım eder.

Dokularda bulunan toksinlerin daha hızlı bir şekilde uzaklaştırılmasını sağlar.

Sellülit görüntüsünün azaltılmasında faydalıdır.

Vücut metabolizmasını hızlandırır.

Ciltte kollajen sentezini sağlayan hücreleri uyarır ve cildin daha sıkı bir görünüm kazanmasını sağlar.

Lenf Drenaj Kimlere Uygulanabilir?

Bu tedavi hamileler, kan dolaşımı bozukluğu, kalp rahatsızlığı ve kalp pili olan kişilere kesinlikle uygulanmaz.